Ontdek de nieuwe website van TVVL: een interview met het projectteam
Bij TVVL hebben we de afgelopen maanden hard gewerkt aan een nieuwe website voor onze leden en andere online bezoekers. Samen met Digital Bureau Elephant hebben we de online communicatie, onze zichtbaarheid, vindbaarheid en gebruikerservaring flink verbeterd.
In dit interview met Jeroen Romeijnders (Digitaal Bureau Elephant) en Cas Wegman, Veerle van Gent en Marthijn Oostveen (alle drie TVVL) nemen wij je mee in de ontwerpfase tot livegang. Door Sharen van Meurs:
Marthijn vertel eens, waarom had TVVL een nieuwe website nodig?
Vanuit TVVL ben ik gevraagd om als freelance online marketeer specialist te helpen bij de bouw van een nieuwe website. Toen ik de website van TVVL onder de loep nam, liep ik zelf tegen een aantal opvallende zaken aan. Grote hoeveelheden tekst, gedateerdheid, complex design en veel kliks die nodig waren voordat je op de juiste pagina was. De vindbaarheid van informatie binnen de site was echt een uitdaging en daardoor bleef verborgen wat TVVL allemaal mogelijk maakt. Kennis in de vorm van artikelen en rapporten was niet vindbaar op de TVVL website, maar stond op een aparte website, wat voor verwarring zorgde.
Medewerkers, het bestuur en leden gaven aan dat het allemaal ook zeker wat moderner en frisser mocht in uitstraling. Dus we zijn aan de slag gegaan met een nieuwe website om de communicatie, zichtbaarheid, vindbaarheid en betrokkenheid te verbeteren.
Met welke vraag kwam TVVL naar jullie toe Jeroen?
TVVL zocht een nieuwe website die meer bij de organisatie zou passen. Daarnaast was het nodig om niet alles meer vanuit het bestaande content management systeem te doen (CMS), maar in een CMS die past bij het type content dat TVVL op de website wil ontsluiten.
Wat had TVVL nodig Jeroen?
We hebben met elkaar goed nagedacht over het doel van de website en de behoefte van de leden, cursisten en kennispartners. Daarnaast zijn we goed gaan kijken welke content nog relevant was en waar we juist een versimpeling konden toepassen in de structuur. Alles voor overzicht om te kunnen vinden wat je zoekt.
Hoe pakken jullie dit bij Digital Bureau Elephant aan?
We zijn gestart vanuit de wensen en eisen van de doelgroep. We hebben onderzoek gedaan naar de juiste route voor de specifieke personen die op de website landen en zodoende hebben we goed gekeken naar de benodigdheden qua content. Daarnaast hebben we gezamenlijk bepaald wat vanuit de backoffice leidend moest zijn en juist in de back-end van de website beheerst moest worden.
Veerle, jij loopt al wat jaartjes mee bij TVVL. Waar liepen deze specifieke personen dan tegenaan?
De leden liepen er tegenaan dat er ontzettend veel informatie op de website stond, maar dat deze lang niet altijd goed te vinden was. Daarnaast was het soms zoeken welke informatie er op de website van TVVL te vinden was en waarvoor mensen naar TVVL Connect moesten gaan. Dit zijn 2 belangrijke uitgangspunten geweest voor het ontwerp.
En wat gaan bezoekers merken van de nieuwe site, Jeroen?
In ieder geval meer overzicht bij het vinden wat je zoekt, door het ‘versimpelen’ van content. Daarnaast hebben we echt de focus gehad op het minimaliseren van aantal clicks om tot de juiste content te komen, dus dat moet zeker merkbaar zijn.
Cas, we zijn live, ben je trots?
Ja absoluut! Naast het feit dat de nieuwe website er fris en modern uitziet ben ik nog het meest trots op hoe onze vereniging en de activiteiten gepresenteerd worden. Ik vind dat de vereniging nu het podium krijgt dat het verdient. TVVL komt tot zijn recht op de nieuwe website. We doen als TVVL heel veel en dat wordt nu zichtbaar, waardoor ook de betrokkenheid omhoog kan gaan. Hiermee laten we onze professionaliteit zien en stralen we ook online echt uit dat we een autoriteit zijn.
Waar gaat de bezoeker het meest aan hebben?
TVVL is een vereniging met een enorm aanbod aan kennis, rapporten, onderzoeken, cursussen, expertgroepen, bijeenkomsten en ga zo maar verder. Het was voor bezoekers niet altijd makkelijk om snel te vinden wat ze zochten, of misschien juist verrast te worden door dingen die ze niet zochten, maar wel tegen komen.
De nieuwe website staat wederom bomvol kwalitatieve informatie, maar oogt rustig en blijft overzichtelijk, omdat héél veel informatie op een slimme manier ontsloten wordt. De bezoeker kan makkelijker en op een intuïtieve manier bij de gewenste informatie komen én krijgt op een logische manier kennis van de activiteiten van TVVL. Hierdoor kun je veel meer halen uit je lidmaatschap.