Terug naar de kennisbank

Waarom vrouwenmarketing de energietransitie gaat versnellen!

Interesse?

Download dan direct de PDF of lees eerst het beknopte overzicht.

Mannen worden bij energietransitiemarketing vaak gezien als de beslissers. Want wat je leest en ziet over de energietransitie gaat vaak over techniekinnovaties en slimme isolatiemethoden. Daarbij gaat men diep in op voor- en nadelen van 'warmtenetten', 'warmtepompen' of 'waterstof'. Dit werkt blijkbaar niet voldoende. De energietransitie gaat hard op PowerPoints en het vaststellen van nationale doelen, maar in de praktijk gaat het nog lang niet snel genoeg. Zou dat komen door een gebrek aan vrouwenmarketing?

Succesvolle transities
Als je terugkijkt in de geschiedenis van succesvolle energietransities, zie je bijvoorbeeld dat de elektrische auto op veel plaatsen rond 1900 een marktaandeel van 20 tot 30% had, waarbij actief gericht werd op vrouwen. Dat is een marktaandeel dat we meer dan 100 jaar later nog niet hebben bereikt. Ook bij de sucesvolle transitie van elektriciteit in de Nederlandse woningen werd onder andere door de Gemeente-Electriciteitsnetwerken in Amsterdam actief ingezet op vrouwenmarketing. Zo kwamen elektrische strijkbouten en stofzuigers via gemeentewinkels beschikbaar om zo voor de vrouw het huishoudelijk werk te verlichten. Bij de snelste energietransitie ooit in Nederland, die naar aardgas, werd wederom veel gericht op vrouwen met de voordelen van centrale verwarming.

Lees meer in de PDF