Terug naar de kennisbank

Succesfactoren voor innovaties in de installatiesector

Interesse?

Download dan direct de PDF of lees eerst het beknopte overzicht.

Innoveren is een uitdagende bezigheid – noodzakelijk voor de energietransitie – waarin een veelheid aan onderwerpen de aandacht vraagt. In dit artikel wordt vanuit verschillende invalshoeken naar innovatie gekeken, waarbij de aandacht uitgaat naar de factoren die het succes van de innovatie mede bepalen. Door het manifest maken van deze factoren, kunnen ze gericht aandacht krijgen in het innovatietraject en zo bijdragen aan het succes. Handvatten hiervoor zijn dan ook gegeven bij het beschrijven van de factoren. Het telkens terugkerende thema in het artikel is: innoveren, doe het niet alleen.

Binnen de installatiesector wordt breed gedeeld dat innovatie nodig en interessant is, getuige de werkgroepen en publicaties met het woord innovatie in de naam of titel. Voorbeelden zijn de werkgroep Innovatie van Techniek Nederland en de publicaties van OTIB in de serie ‘Kansen voor innovatieve installatiebedrijven’. Tegelijk werd tot nog toe aan de vorming van brancheleden en ketenpartners weinig
aandacht besteed, als het gaat om het zelf ontwikkelen van producten en diensten – of, met andere woorden: het zelf succesvolle innovaties realiseren. In termen van innovatie betekent succes niet alleen dat de technische werking is bewezen of dat er een product beschikbaar is, maar ook dat de markt het daadwerkelijk op grotere schaal inzet [1,5]. Om de lacune in kennis over innovatie in te vullen heeft
ISSO in de achterliggende periode gewerkt aan het Praktijkboek Technisch innoveren (zie kader). Het initiatief is mede ontstaan als gevolg van het onderzoek Kennisgaps in de installatiesector [2]. In dit onderzoek is nagegaan waarom kennis over innovaties niet stroomt in de installatiesector.