Terug naar de kennisbank

Slim en autonoom gelijkstroomnet met ov en honderden oplaadpunten

Interesse?

Download dan direct de PDF of lees eerst het beknopte overzicht.

De parkeergarage bij het gasloze hoofdkantoor van verzekeraar asr in Utrecht is een proeftuin voor innovatieve laadtechnieken. De technische dienst van asr en installatiebedrijf Kropman hebben er een hybride grid aangelegd, dat voor een deel werkt op wisselstroom en een ander deel op gelijkstroom. De elektrische auto’s die er geladen worden, zijn nu aangesloten aan individueel stuurbare AC-palen. Maar gaandeweg, zo is de bedoeling, zullen ook de plekken voor DC-laden bezet worden. In de nabije toekomst is voorzien in slim laden, bidirectioneel laden én de koppeling van de parkeergarage aan elektrische apparatuur in het kantoor zelf. Die dan, zo is de wens, ook op DC draaien.

Het is eigenlijk de slechtste tijd van het jaar voor een reportage bij asr. Het is half januari, asgrauw, mist, lichte motregen en dan werkt ook nog bijna iedere
medewerker thuis vanwege de coronabeperkingen. En dat betekent: de pv-panelen hebben nauwelijks opbrengst en er ‘hangen’ maar enkele verdwaalde
elektrische auto’s aan de laadpaal. Een ietwat somber gezicht. “Maar in totaal ligt er 940 kWp aan pv-panelen en op goede dagen levert het dak wel
800 kW aan vermogen”, zegt Kevin de Bont, engineer bij Kropman Installatietechniek. “Ze zijn afgelopen zomer geïnstalleerd en we kunnen dus nog niet zeggen
wat de jaaropbrengst is, maar in het eerste half jaar hebben ze boven verwachting gepresteerd. De 2158 panelen zullen straks per jaar voldoende elektriciteit
produceren om 250 laadpalen energieneutraal te laten draaien.” De panelen zijn bifaciaal en dus levert de onderkant via de weerkaatste lichtstralen ook nog wat
op. De Bont: “Dat zullen een paar procentjes zijn. En doordat het glas/glas-panelen zijn, zullen ze minder snel verouderen. Ten slotte komt er zo meer natuurlijk
licht op het parkeerdek, waardoor er minder energie nodig is voor verlichting.”

Lees meer in de PDF