Terug naar de kennisbank

Sámen concept ‘Frisse Scholen’ aanbieden

Interesse?

Download dan direct de PDF of lees eerst het beknopte overzicht.

Er bestond nog geen totaalconcept om schoolgebouwen in zijn geheel te verduurzamen. Stichting KIEN ging aan de slag om zulke integrale concepten voor Frisse Scholen te ontwikkelen. Adrie van Duijne, directeur van KIEN: “Er moeten collectieven komen van partijen die zich hierin willen verbinden, zoals elektrotechnische experts, werkbouwkundigen, adviseurs en architecten. Alleen als zij een gezamenlijk plan opstellen, kunnen zij op een schooldirectie afstappen.”

Stichting Knooppunt Innovatie Elektrotechniek Nederland, KIEN, onderzoekt innovatieve oplossingen voor maatschappelijke thema’s. Dat doet ze onder meer door de kennis die universiteiten genereren naar het MKB te brengen. Denk aan de kennis uit afstudeeronderzoeken en proefschriften. Uitgangspunt van het werk van KIEN is altijd gebaseerd op klantvragen die de stichting bereiken. “Zo zijn we ook met het concept Frisse Scholen aan de slag gegaan”, vertelt Adrie van Duijne van KIEN. “Er benaderden ons diverse scholen die iets wilden doen aan renovatie en verduurzaming, maar er niet uit kwamen. De lichtfabrikant bij wie ze aanklopten gaf alleen advies voor de verlichting, de verwarmingsexpert alleen voor de verwarmingsinstallatie, enzovoort. Er was geen sprake van een totaalconcept. Zo besloten wij op zoek te gaan naar een integraal concept waarin zowel de technische, de organisatorische als de financiële kant zijn georganiseerd.”