Terug naar de kennisbank

Leeromgeving van de toekomst geeft aandacht voor het binnenmilieu

Interesse?

Download dan direct de PDF of lees eerst het beknopte overzicht.

Het is algemeen bekend dat het binnenmilieu in gebouwen zoals in woningen, scholen en kantoren de gezondheid en het welzijn van de gebruikers beïnvloedt. Een slecht binnenmilieu leidt tot discomfort, verminderde alertheid, vermindering van de prestaties van gebruikers en veroorzaakt zelfs absenties als gevolg van gezondheidsklachten en ziektes. Helaas komen klachten met betrekking tot het binnenmilieu vaak voor. De vraag is hoe het binnenmilieu in klaslokalen kan worden verbeterd. Dit is belangrijk omdat in een ideaal binnenmilieu zowel de student als de docent optimaal kan functioneren en presteren.

Bij het opstellen van een programma van eisen voor het binnenmilieu bij nieuw- of verbouw van kantoren en scholen zijn verschillende partijen betrokken. Directie, architecten, adviseurs, facility managers, gebruikersgroepen etc. leveren vaak input voor dit programma. Helaas leidt deze betrokkenheid lang niet altijd tot een comfortabel binnenmilieu in kantoren [1] en schoolgebouwen [2]. Verschillende (internationale) normen geven richtlijnen voor een gezond en comfortabel binnenmilieu (o.a. NEN-EN-ISO 7730 [3], NEN-EN-ISO 3382-2 [4], NEN-EN 12464-1 [5], NEN-EN 12665 [6]). Toepassing van deze normen, en toepassing van duurzame installatietechniek lossen de problemen met betrekking tot het binnenmilieu niet op. Zelfs in splinternieuwe energiezuinige gebouwen zijn gebruikers immers lang niet altijd tevreden over de temperatuur, de luchtkwaliteit, de akoestiek en het licht [7]. Dit blijkt mede ook uit recent uitgevoerd onderzoek door het lectoraat Facility Management van de Hanzehogeschool Groningen.

Lees meer in de PDF

Auteurs: H.W. (Henk) Brink MSc.(a) , L.R. (Lisa) Veenstra (a) , Dr. M.P. (Mark) Mobach (b) , Dr. ir. M.G.L.C. (Marcel) Loomans (c) , Prof. dr. H.S.M. (Helianthe) Kort (c) 
a Instituut Facility Management, Hanzehogeschool Groningen
b Lectoraat Facility Management, Hanzehogeschool Groningen
c Faculteit Bouwkunde, Technische Universiteit Eindhoven