Interesse?

Download dan direct de PDF of lees eerst het beknopte overzicht.

Een werkelijk goede oplossing?

Bij geen ander systeem voor de ventilatie luistert de cordinatie en integratie van de diverse bouw- en installatie-onderdelen van het gebouw- en het installatiesysteemconcept zo nauw als bij hybride ventilatie voor scholen. Vanwege de relatief hoge persoonsbezetting en het daaruit volgend hoge ventilatiedebiet is schoolventilatie kritisch wat betreft het voorkomen van tocht en klachten over kou.

Het ventileren van gebouwen is belangrijk om een wenselijk binnenluchtkwaliteit en comfort in ruimten in stand te houden. Ventilatie kan op verschillende manieren: natuurlijk, mechanisch of een combinatie hiervan. Er kan verder gekeken worden naar het hoofddoel van het ventileren, luchtverversing of koeling, alsmede de seizoenen, dag/nachtsituatie en regelstrategie. Natuurlijke ventilatie is vanuit historisch perspectief gezien het meest toegepaste systeem [1]. Voortkomend uit de wens om de sterke punten van zowel natuurlijke als mechanische ventilatie te combineren, zijn hybride ventilatieconcepten bedacht die een symbiose van natuur en techniek beogen te bereiken [2]; techniek wordt alleen ingezet als het nodig is [3]. In het kader van het onderzoeksprogramma IEA (International Energy Agency) Annex 35 Hybvent werkten15 landen van 1998 tot 2002 aan het onderwerp hybride ventilatie [4]. Vanuit Nederland werken TNO Bouw en CaubergHuygen R.I. aan verschillende onderzoekstaken [5]. Dit project hanteerde de volgende definitie voor hybride ventilatie;Hybride ventilatiesystemen kunnen worden beschreven als ventilatiesystemen die een prestatie realiseren ten aanzien van binnenluchtkwaliteit en comfort door gebruik te maken van zowel natuurlijke als mechanische ventilatie. De aansturing van het systeem gebeurt met behulp van een geavanceerd controlemechanisme. Doel van het systeem is het noodzakelijke ventilatiedebiet en ventilatiepatroon te verzorgen, bij het laagst mogelijke energiegebruik [5].

Auteur(s): Prof.ir. (Wim) Zeiler, TU/e Faculteit Bouwkunde, Installatietechnologie

Lees meer in de PDF