Terug naar de kennisbank

Groot onderzoek naar comfort en gezondheid onder lagere schoolkinderen

Interesse?

Download dan direct de PDF of lees eerst het beknopte overzicht.

De kwaliteit van het binnenmilieu in klaslokalen is belangrijk voor het welzijn van onze schoolkinderen. In dit artikel wordt een onderzoek beschreven naar comfort en gezondheid in 54 klaslokalen van 21 scholen in Nederland. Voor dit onderzoek zijn 1145 kinderen gevraagd vragenlijsten in te vullen. Elke leraar werd gevraagd een vragenlijst over binnemilieuverbeterende acties en verzoeken van kinderen hiervoor in te vullen. De uitkomst laat zien dat 87% last had van lawaai, 63% van geur, 42% van zonlicht wanneer die scheen, 35% vond de temperatuur in het klaslokaal niet fijn (te koud of te warm) en 34% had last van temperatuurwisselingen. De belangrijkste ziekten die werden gerapporteerd waren allergieën (26%), rinitis (17%), hooikoorts (16%) en eczeem (16%). Gezondheid en comfort van kinderen op niet-traditionele scholen was beter dan op de onderzochte traditionele scholen (een niet-traditionele school is een school waar de manier van lesgeven verschilt van de traditionele manier, volgens een andere onderwijsfilosofie). Van de traditionele groep werden kinderen verdeeld in zes clusters gebaseerd op comfortpercepties en belangrijkheid van omgevingsfactoren. Daarnaast liet de  studie zien dat verbeteracties van de leraren geen effect hadden op het comfort van de kinderen, hetgeen betekent dat de leraren niet in staat waren om aan de wensen van elk kind te voldoen.

Het is algemeen bekend dat de binnenmilieukwaliteit van een klaslokaal (slechte ventilatie, lawaai, onvoldoende verwarming of verlichting) de gezondheid, het comfort en de presentatie van kinderen kan beïnvloeden. Een recent uitgevoerde literatuurstudie [1] op dit gebied toonde aan dat de focus van de meeste studies in scholen op het vinden van relaties met binnenluchtparameters lag, zoals ventilatie, bepaalde emissies van binnen- en buitenbronnen en activiteiten.

Auteur Prof.dr.ir. Philomena M. Bluyssen, Leerstoel Binnenmilieu, Faculteit Bouwkunde, Technische Universiteit Delft
Lees meer in de PDF