Interesse?

Download dan direct de PDF of lees eerst het beknopte overzicht.

Eenvoudige schepen worden vrijwel allemaal in Azi gebouwd. Maar ook cascos komen meer en meer uit het oosten om in Nederland afgebouwd te worden. Nederland bouwt vooral complexe schepen, luxe jachten, defensieschepen en offshore-installaties. De scheepsbouw met de toelevering is een belangrijke speler in de Nederlandse maakindustrie. Betrouwbare elektrische installaties zijn cruciaal voor een veilig, economisch en comfortabel gebruik van schepen. Navigatie, besturing, aandrijving, transportsystemen, zoals kranen op werkschepen, liften en alle mogelijke veiligheidssystemen, zijn afhankelijk van elektriciteit. Bij maritieme installaties staat bedrijfszekerheid centraal in een vaak agressief milieu en onder trillende condities.

Elektrische systemen aan boord zijn te onderscheiden in essentile en niet essentile systemen. Essentile systemen zijn bedoeld om schepen stabiliteit te geven en zich veilig te verplaatsen. Aan boord vallen bijvoorbeeld navigatiesystemen, stuurmachines, brandmeld en blussystemen, navigatieverlichting en lenspompen onder essentile installaties. De elektrische installaties voor deze systemen worden dan ook redundant uitgevoerd.De stroom wordt opgewekt met dieselgeneratoren. Vanuit het oogpunt van bedrijfszekerheid (redundantie) worden er altijd meerdere generatoren opgesteld, veelal verdeeld over de een voor en achter machinekamer. Een noodgenerator voor het voeden van de essentile systemen wordt in een separate ruimte opgesteld. Op moderne schepen wordt voor vrijwel alle toepassingen driefasen wisselspanning gebruikt met een frequentie van 60 Hz. Op grote cruiseschepen wordt soms een spanning van 11 kV gebruikt maar een spanning van 6,6.

Auteur(s): Ing T. (Theun) Krist, Imtech Marine, en ing J. (Johan) van den Brink, Econosto

Lees meer in de PDF