Download dan direct de PDF of lees eerst het beknopte overzicht.
Wie de toekomst van schoolgebouwen wil onderzoeken doet er goed aan om de lijnen te volgen waar langs de ontwikkelingen in onderwijs en scholenbouw zich hebben voltrokken. Als we gaan zoeken naar dat verleden dan komen we op de schilderijen van de oude Hollandse meesters heel wat schilderachtige taferelen tegen van plattelandsen stadsscholen [1], zie figuur 1.
De school speelde altijd voor sommige kinderen een belangrijke rol in hun leven. Zo was het al in de Oudheid bij de Grieken en Romeinen, en zo was het ook in de lage landen. Maar na de val van de Romeinse beschaving was er nauwelijks onderwijs in de middel eeuwen. Nadat het christendom zijn intrede had gedaan, zijn er scholen ontstaan verbonden aan kerken en kloosters, bedoelt voor jongeren uit de hoogste stand om te worden gevormd tot liturgen en kerkzangers. In zijn promotie-onderzoek beschrijft dr. W.J. Lojenga in 1942 [2] de situatie van deze scholen als volgt; In deze scholen: kloosterscholen, kapittelscholen en parochiescholen, werd veelal door de magister scholarm, onderwijs gegeven aan alle kinderen van de school in n lokaal.
Auteur(s): prof.ir. W. Zeiler