Terug naar de kennisbank

Alles komt bij elkaar voor onderwijslocatie in kerkgebouw

Interesse?

Download dan direct de PDF of lees eerst het beknopte overzicht

De schoolbel in plaats van de kerkklokken. Dat geldt voor de voormalige Adrianuskerk in Esbeek. Het kerkgebouw werd sinds een aantal jaren niet meer voor erediensten gebruikt en de dorpscoöperatie Esbeek zocht naar een nieuwe functie om het kerkgebouw binnen de gemeenschap een plek te geven. Steef Luijten van Luijten Smeulders architecten uit Tilburg werd benaderd voor een nieuwe bestemming. Het idee voor de huisvesting van de basisschool en kinderopvang werd geboren. De gemeente zag de voordelen omdat het bestaande schoolgebouw economisch en technisch aan het eind van z’n levensfase zat. Steef Luijten: “De onderwijsstichting Samenwijs Opvang & Onderwijs zag er ook wat in, mits de energierekening in zo’n kerk beheersbaar zou blijven. Dat is gelukt, mede dankzij extra investeringen in de installatietechnische oplossingen op basis van een Europese subsidie, zodat het een energie-efficiënte school kon worden.”

De nieuwe Samenwijsaccommodatie Torenlei kon eind 2018 het bijzondere onderkomen betrekken. Een neogotisch kerkgebouw, gebouwd in 1888, en tot zijn huidige vorm uitgebreid in 1937. Een bepalend gebouw in Esbeek en mede daarom wilde de actieve dorpsgemeenschap het gebouw voor de toekomst behouden, bij voorkeur met een dorpse functie. Steef Luijten: “Ik was eerder betrokken bij de herbestemming van een café tot dorpshuis. Dat was ook een passende functie voor zo’n kerk geweest. Want naar mijn mening moet een nieuwe functie zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke blijven. Dat kan met een school. Wel op voorwaarde dat je het introverte kerkgebouw zou kunnen openen om meer contact met de omgeving te krijgen. Tevens heeft een schoolgebouw behoefte aan veel daglicht en dat bood de kerk niet. Als derde uitgangspunt golden energieverbruik en comfort. Het moest een frisse school klasse B worden en het energieverbruik zou niet hoger mogen zijn dan het niveau van een gemiddelde hedendaagse basisschool. Dat is gelukt. In wezen vielen alle puzzelstukjes heel mooi in elkaar bij deze transformatie.”

Auteur Paul Engels
Lees verder in PDF