Download dan direct de PDF of lees eerst het beknopte overzicht.
In een multidisciplinair ontwerpteam brengt ieder teamlid een schat aan kennis en praktijkervaring mee. Door vanaf het begin van een nieuwbouw- of renovatieproces rekening te houden met verschillende invalshoeken n de verwachtingen van (beoogde) gebruikers, ontstaat het optimale ontwerp. Het centraal stellen van gebruikskwaliteit op alle fronten verdient prioriteit. Weg met de focus op normen, het fantasieloze gebruik van zelden gevalueerde blauwdrukken en de beslissende stem van het met de natte vinger vastgestelde bouwbudget. Het leven van het gebouw begint immers pas na de oplevering. Ook de al langer bekende maar nog te weinig toegepaste voordelen van installatie-arme gebouwen en het respecteren van wetenschappelijk aangetoonde voorkeuren van de mens voor zijn omgeving (Evidence Based Design) komen in dit artikel aan de orde.
Hoe houd je gebruikers gezond en tevreden? Deze vraag zou centraal moeten staan bij het ontwerp van een gebouw, zowel qua exterieur als interieur. Wie de moeite neemt om echt met gebruikers te praten, komt er achter dat hun wensen meestal heel bescheiden zijn en vooral gericht op het voorkomen van hinder. Tijdens een serie interviews voor de inrichting van een nieuw basisschoolgebouw vroeg de kindercommissie na uitgebreid achterbanberaad om: een goede akoestiek om geconcentreerd te kunnen werken en de leerkracht te kunnen verstaan; een opgeruimde school die makkelijk schoon te houden is; lekker frisse lucht; daglicht en uitzicht zonder hinder van direct invallend zonlicht. Als kers op de taart werd gevraagd om veel natuurlijke materialen en levend groen, zowel binnen als buiten. Let wel: het interview bestond geheel uit open vragen zonder voorgekookte onderwerpen. Geen woord over spectaculaire glijbanen, primaire kleuren, schommelstoelen of muziek in de klas. Kinderen zijn net mensen.
Auteur(s): Ir. H.C. (Hilda) Hoek, arbeidshyginist, ir. H. (Hans) van Eeden, architect; J. (Juan) Nibbelink, ontwerper.