Download dan direct de PDF of lees eerst het beknopte overzicht.
De zorg staat onder druk doordat de samenleving vergrijst. Met steeds minder personeel moet steeds meer zorg worden geleverd. Informatie- en communicatietechnologie (ICT) kan een hulpmiddel zijn om de zorgverlener te ondersteunen in haar taken. Belangrijk daarbij is dat ICT zo wordt ingezet dat het dienstbaar is aan de behoeften van clinten. ICT mag geen keurslijf worden waarop het handelen van clinten en verplegend personeel moet worden afgestemd. Dat lijkt een open deur, maar is in de praktijk een grote uitdaging.
Techniek is onmisbaar in de zorgverlening. Veel technische voorzieningen hebben nauwelijks een raakvlak met het bouwproces. Denk bijvoorbeeld aan hoog/laag-bedden en infuuspompen waarvan alleen de opstelpositie en een eventuele elektravoeding van belang is voor het bouwproces. Andere technische voorzieningen worden vanzelfsprekend in het bouwproces meegenomen zonder dat daar afstemming met de gebruiker voor nodig is. Een voorbeeld daarvan is de lift. Een verpleeghuis met meerdere bouwlagen zonder lift is niet voor te stellen. Technische voorzieningen van een heel andere categorie zijn de zorgcommunicatiesystemen. Deze systemen maken een hoge vlucht door. De eerste systemen bleven beperkt tot een drukknop bij het bed en een lampje boven de deur. Nu is technisch gezien alles mogelijk. Zo kan bijvoorbeeld aan de hand van de activiteit van een cliënt ’s nachts het slaap-waakritme worden gemeten en worden vergeleken met andere nachten. Daarbij kan bij een onrustige nacht de verlichting naar een warmere kleur worden geschakeld en het koffiezetapparaat een uur later worden ingeschakeld, zodat de cliënt langer blijft slapen. Ondertussen kan automatisch de familie door een sms op de hoogte worden gebracht. Het lijkt extreem, maar met de huidige stand van de techniek is dit goed realiseerbaar.
Auteur(s): Ing. Peter Drooger, sr. technicus DWA installatie- en energieadvies