Interesse?

Download dan direct de PDF of lees eerst het beknopte overzicht.

Veel opdrachtgevers sluiten een prestatiecontract voor onderhoud af met een aannemer. Zij willen zich namelijk meer kunnen richten op hun primaire proces, en zich ontwikkelen van facilitaire organisatie naar regie-organisatie. Helaas worden hun verwachtingen van het prestatiecontract vaak niet waargemaakt. Het uitgevoerde onderhoud voldoet wel aan de afgesproken kwaliteitseisen, maar het proces zelf verloopt niet goed. Wat zijn de drie meest voorkomende knelpunten én hoe zou het anders kunnen?

Prestatiecontracten stellen nieuwe eisen aan aannemers. Voorheen ging het om technische vragen (werkorders); nu gaat het om functionele prestaties. Aannemers hebben deze ontwikkeling vertaald in nieuwe concepten. Hierbij staan zij niet alleen garant voor het onderhoud, maar kunnen zij ook het management en beheer overnemen van de opdrachtgever. Vaak gebeurt dit op basis van prestatiematige afspraken en de conditiemetingsystematiek van de NEN2767. Op papier lijken de prestatieafspraken geweldig. Maar de praktijk valt nogal eens tegen.

Auteurs: Bertina) Seffinga en B. (Ben) Grijpstra, draaijer+partners

Lees meer in de PDF