Terug naar de kennisbank

Virtual Reality: niet f maar wanneer toepassen!

Interesse?

Download dan direct de PDF of lees eerst het beknopte overzicht.

Wie heeft er in de jaren 90 nou niet een VR-bril op gehad? Op allerlei beurzen hebben ze gestaan: gigantische helmen waarmee je jezelf naar een andere wereld kan verplaatsen. Klinkt allemaal heel leuk, maar de techniek was toentertijd nog lang niet geschikt om Virtual Reality van de grond te krijgen… toen kwam de Oculus Rift . het apparaat wat Virtual Reality weer helemaal in de kijker zette.

Virtual Reality is iets dat je moet ervaren voordat je de mogelijkheden ervan volledig kan bevatten. Het komt er in het kort op neer dat je naar een stereoscopisch beeld kijkt, wat er voor zorgt dat je een ruimtelijk beeld krijgt van hetgeen is gevisualiseerd. M.b.v. sensoren kan je vervolgens rondom kijken: alsof je er daadwerkelijk bent.Sommige mensen noemen de content die ze door de VRbril heen zien filmpjes. Hoewel het mogelijk is om m.b.v. 360 graden stereofotografie/video content te maken, geeft dit niet de best mogelijke ervaring. Echte VRcontent bestaat uit 3Dgeometrie: dit geeft de gebruiker namelijk ook de mogelijkheid om zelf het camera standpunt te bepalen . iets wat met opgenomen beelden natuurlijk niet kan.Vergelijk het effect van een VRbril daarom ook niet met de gimmick genaamd 3Dtelevisie. Waar je deze tvs maar een statisch canvas kijkt met wat geforceerde diepte, geeft een goede VRbril daadwerkelijk een realistische ruimtelijke weergave (afstanden zijn zelfs in te schatten). Dit komt mede door het feit dat het beeld een groot gedeelte van het gezichtsveld in beslag neemt.Voordat ik mijn visie geef over hoe VR in de bouw valt toe te passen, eerst wat achtergrondinformatie over de Rift. Verplichte kost voor wie nog niet bekend is met dit onderwerp.

Auteur(s): Ing. B. (Bart) Kok, manager Interactieve Media bij ArchiVision Digital Imaging

Lees meer in de PDF